5 Tips voor een succesvolle webshop

Enkele feiten over online shoppen. 80 % kocht eerder al iets online, waarbij 72% van alle shoppers online een betere deal zal krijgen dan in een fysieke winkel.

Responsive – Mobiel

De eerste tip is er eentje die vrij duidelijk is! Aangezien het aantal mobiele e-commerce aankopen steeds belangrijker worden. We blijven nog een beetje achterop in verhouding met andere Europese landen, toch noteerde er zich een groei van 24% via tablet of gsm. (Lees meer over deze cijfers op: becommerce.be). Door deze opportuniteit te benutten, kan je jouw e-commerce website succesvoller maken in de Benelux!

Duidelijke, originele domeinnaam

Alles begint met jouw domeinnaam. De webshop ziet er goed uit, mooie productfoto’s, sterke teksten, SEO geoptimaliseerd,… MAAR… Waar blijven de klanten? Als mensen jouw domeinnaam niet kunnen onthouden, ben je eraan voor de moeite. Zowiezo kan jij geen massa bedragen gebruiken voor marketing (zoals reclamespots op televisie en radio, dagbladen,…). Zorg er dan tenminste voor dat jouw naam gemakkelijk klinkt en gemakkelijk te onthouden is.

Stimuleer je traffic met SEO en social media

De e-commerce economie groeit explosief. Meer aanbieders betekent ook dat jouw SEO op niveau van je doelgroep moet zitten. Deze stap levert op korte termijn misschien minder op, maar op lange termijn zal dit een concurrentieel voordeel hebben. Bekijk desnoods waar bestaande webshops sterk in zijn met hun SEO en transformeer dit naar bruikbare ideeën voor jouw webshop.

webshop succesvol maken via social media
Sociale media is een héél sterk medium, maak hiervan dan ook gebruik. Geef jouw webshop een gezicht. Communiceer echter niet enkel nieuwe producten of acties, maar differentieer. Bezorg mensen interessante weetjes, tips, … Maak advertenties aan op facebook, instagram, … uit onderzoek blijkt dat 46% van facebook-gebruikers een advertentie van een verkoper gezien heeft.

Stilstaan is achteruitgaan

De snelheid waaraan de technologie, trends en zelfs de wensen van klanten veranderen zijn zéér hoog. Blijf dus op de hoogte van de trends, pas op tijd jouw webshop aan, wees vernieuwend. Zo blijf je de concurrentie altijd een stapje voor.

Maak de checkout zo simpel mogelijk

De bounce rate van klanten die iets in hun winkelmandje hadden, maar toch niet over gingen tot betalen, was in 2015 ongeveer 69%. De redenen hiervoor waren vooral: afleiding, geen duidelijk retourbeleid, vergeten van account details, …

UPS, ‘Pulse of the Online Shopper’, 2015 meldt ook dat 56% van de shoppers de checkout verlaat indien de verzendkosten hoger zijn dan hun verwachtingen. Ook bleek dat 45% van hen de checkout verliet omdat ze geen gratis verzending kregen. Echter aks de aankoop een goede ‘deal’, exclusief product of origineel is opnieuw 57% bereid de extra kosten te betalen.

Summary
5 Tips voor een succesvolle webshop | Webdolfijn
Article Name
5 Tips voor een succesvolle webshop | Webdolfijn
Description
Enkele feiten over online shoppen. 80 % kocht eerder al iets online, waarbij 72% van alle shoppers online een betere deal zal krijgen dan in een fysieke...
Author
Publisher Name
Webdolfijn.be
Publisher Logo